آدامس یکی از خوراکیهای جذاب تا به امروز بوده است. یونانیها در زمان باستان، صمغ درختان را میجویدند و اقوام مایا، آزتک و دیگر بومیان آمریکا هم عادات شبیه به این داشتند. باستانشناسان در فنلاند، صمغ درختی را یافتند که رد دندان انسان برروی آن بوده و تقریبا به شش هزار سال قبل بازمیگردد. اکنون بسیاری از برندهای بزرگ آدامس در دنیا محبوبیت خاصی دارند .
ولی نخستین باری که آدامس به عنوان فرآورده تجاری فروخته شد، به سال ۱۸۴۸ میلادی در آمریکا بازمیگردد. «جان کرتیس» در این سال با افزودن اندکی مزه به «صمغ درخت صنوبر» و همطور اضافه نمودن پارافین جهت نرم شدن، نخستین آدامس مدرن را ساخت و هر تکه از آن را در ازای یک پنی فروخت. کم کم جهت شیرین شدن آدامس، به آن شکر افزوده شد .در ادامه بعضی از پرفروشترین و محبوبترین برندهای بزرگ آدامس را با هم مرور میکنیم:
Double Mint یکی از پرفروشترینها و معروفترینها در جهان است. نخستین بار در سال ۱۹۱۴ بهوسیلهی شرکت Wrigley راهی بازار شد و تبلیغ درمورد آن همواره تمرکز بر این داشته که ۲ برابر مابقی فرآوردهها، نعنای تند دارد. موقع تبلیغ این فرآورده هم بیشتر از دوقلوها بهره برده میشد تا بر تاثیر دوبرابری آن تاکید شود. کمپانی ریگلی در سال ۲۰۰۳ دستور ساخت این فرآورده را عوض کرد و شیرینکنندههای طبیعی را از آن حذف و در عوض آسپارتام و اسسولفام پتاسیم را به آن افزود.
Jucee Froot نیز فرآوردهای از کمپانی Wrigley است که همواره در آمریکا خیلی پرفروش بوده، به غیر از جنگ جهانی دوم که به علت کمبود مواد اولیه، تولید آن متوقف شد. مشتری اصلی آن کودکان سه تا یازده ساله هستند ولی بزرگسالان بالای بیست سال هم ۴۰% از خریداران را تشکیل میدهند. هر تیکه از آن سه گرم است و ده کالری دارد و از سال ۲۰۰۳ با شیرینکنندههای مصنوعی تولید میشود، اگر چه Wrigley در سال ۲۰۰۹ نمونه عاری از قند آن را نیز به بازار فرستاد.
این برند در سال ۱۸۹۹ بهوسیلهی داروسازی به اسم «فرانکلین کنینگ» در نیویورک ساخته شد. این برند از تلفیق دو لغت لاتین «دندان» و «بهداشت» به وجود آمده است. جهت تبلیغ آن ذکر شد هدفش پیشگیری از پوسیدگی دندان، خوشبو نمودن دهان و سفید نگهداشتن دندانها است. فرآوردهای که در ابتدای قرن بیستم تولید میشد را امروز میشود با اسم تجاری «دنتاین کلاسیک» خریداری کرد. طعمهای دیگر آن، دنتاین آیس (یخی)، دنتاین فایر (آتشی)، دنتاین تانگو، دنتاین شاین و دنتاین پیور است. از سال ۲۰۰۰ مالکیت این برند به شرکت شیرینیسازی چند ملیتی «کدبری» تعلق دارد که در بریتانیا قرار دارد.
Double Bubble نخستین برند آدامس است که به صورت اختصاصی آدامس بادکنکی تولید کرد. فرمول تولید آن را والتر دایمر که جهت شرکت آمریکایی «فلیر» کار میکرد، پیدا کرد و فرآوردهای را راهی بازار کرد که در کل جهان به شهرت رسید.
این برند در سال ۱۹۶۰ و همدوره با ساخته شیرینکنندههای مصنوعی، راهی بازار انگلیس شد. تریدنت نخست از زایلیتول (الکل قند) درست میشد و ظاهر مستطیلی داشت که در نوع خود عالی بود. بعد از آن اسامی دیگری از این آدامس در بازار انگلیس به فروش رسید، همانند تریدنت وایت (که گلولهای شکل بود)، تریدنت اسپلش (این نیز به شکل گلولههای کوچک بود و مغزی از ژل مایع داشت)، تریدنت لایهای (دو لایه از تریدنت کلاسیک دو طرف آن بود و یک لایه از آدامس طعمدار در میان آن)، تریدنت اکسترا کر (با فوکوس روی مراقبت از دندانها) و تریدنت ویتالیتی که دیگر ساخته نمیشود و ویتامیندار بود. این مارک در خارج از انگلیس بیشتر با اسم Stimorol شناخته میشود.
Extra عاری از قند است، نخستین بار در سال ۱۹۸۷ تولید شد، بهوسیلهی کمپانی Wrigley راهی بازار شد و نخستین آدامس در ایالت متحده است که به جای بهره بردن از زاخارین یا قند رایج، در آن از شیرینکنندههای مصنوعی بهره برده شد. آدامسهای Extra از سال ۲۰۱۵ در انگلیس با اسم Orbit عرضه میشوند.
Orbit در سال ۱۹۴۴ بهوسیلهی کمپانی Wrigley راهی بازار شد تا به صورت موقت جای خالی فرآوردههای مانند جوسی فروت، نعنایی و دبل مینت را پر کند که بازار آن به علت نبود مواد اولیه ضربه خورده بود. این برند در سال ۱۹۷۷ مجددا به بازار بازگشت و مثل نمونه اولیه، در هر بسته، چهارده آدامس با بستهبندی جداگانه داشت. عمده فروش آن نیز در اروپا بود ولی بعد به آمریکا راه پیدا کرد و فروش موفقی داشت تا این که در دهه ۱۹۸۰ میلادی، ترس از مواد شیمیایی سرطانزا موجب شد تا چند برند آدامس از جمله اوربیت از قفسه فروشگاهها حذف شوند. اوربیت در سال ۲۰۰۱ مجددا در آمریکا راهی چرخه تولید شد که به غیر از اوربیت معمولی با ۲۵ طعم گوناگون، اوربیت وایت (بدون قند) و اوربیت کودکان نیز تولید میشود.
سه طعم نخست آدامس ۵ در سال ۲۰۰۷ راهی بازار ایالت متحده شد و به سرعت بازارهای دیگر همانند کانادا، اروپا، روسیه، چین و مابقی کشورها را فتح کرد. در حال حاضر در ۲۴ طعم گوناگون عرضه میشود و متمایزترین نکته در آن، بستهبندی خاصی است که آدامسها را در سه ردیف پنجتایی میچیند (چهبسا در برخی کشورها با سه ردیف چهارتایی یا ۱ ردیف پنجتایی نیز ارائه شده است.)
ارسال دیدگاه