زمان در زندگی هر فردی بسیار مهم است زیرا هیچگاه قابل برگشت نیست. لذا بایستی حواستان به تایم که در اختیارتان قرار داده شده باشد و آن را هدر ندهید. پول، نیروی انسانی، املاک و غیره در زندگی قابل برگشت هستند ولی وقت چون وابسطه به زمان است قابل برگشت نیست. بنابراین باید در زندگیتان برنامهریزی داشته باشید تا تایم خود را هدر ندهید. نداشتن وقت باعث از دست دادن فرصتها در زندگی میشود. یکی از اصلیترین دلایل اتلاف وقت در سطح خرد و کلان اهمیت دادن به مسایل بیاهمیت و اهمیت ندادن به مسایل مهم است.
در مرحله نخست بایستی ذکر کنیم این مورد فقط برای نوجوانان ۱۵ ساله نیست که تصمیم به انتخاب رشته دارند و نمیدانند که چه استعداد یا مهارتی دارند و هنوز هدف زندگی آنها مشخص نیست! چهبسا برای اشخاصی که بیشتر از سی سال دارند اما هنوز هدف اصلی زندگی خود و یا رسالت فردی خویش را نمیشناسند و نمیدانند، هم هست. همه ما بایستی هدفی معیین کنیم و برای خودمان رسالتی داشته باشیم، ما بایستی چه چیزی به این جهان اضافه کنیم؟ در چه کاری موفق شویم؟ دوست داریم بیست سال بعد در کجا باشیم و آن زمان چه دلواپسیهایی خواهیم داشت؟
یکی از اصلیترین ایراد ما انسانها این است که به جای تایم گذاشتن جهت انجام دادن کارهای روزمره، زمان خود را صرف درگیری ذهنی و دلواپسی برای انجام ندادن آن کارها میکنیم. زمانی که کارها و وظایف اصلی زندگیمان را متوقف میکنیم یا عقب میاندازیم، آنها همیشه در پس ذهن ما وجود دارند مدام در میان فکرهای دیگر ما سرک میکشند. سر و کلهی نگرانی کارهای انجام نشده خودآگاه و ناخواسته میان افکار روزمره ما پیدا میشود و ولو اجازه نمیدهد از زمانی که برای تفریح اختصاص دادهایم لذت ببریم. همیشه پیشنهاد میشود با به اتمام رساندن کارها و وظیفههای نیمه کاره از درگیری منفی و تلف نمودن انرژی ذهنی پیشگیری کنیم.
اغلب افراد هیچ تمایلی به برنامه ریزی و زمان بندی کارهایشان ندارند، درصورتی که انجام این پیشنهاد آن قدرها هم دشوار نیست. پنج دقیقه قبل از این که شروع بهکار کنید، از خلاصهی مواردی که بایستی انجام بدهید، جدول زمانی درست کنید. به این صورت آسانتر میتوانید تایم خود را مدیریت کنید و کارتان را بدون دیرکرد به انجام برسانید. این کار باعث میشود هم وقتتان هدر نرود هم روز کاری برایتان سخت و طاقت فرسا نشود.
همینطور قادرید برای این که زمانتان بیفایده هدر نشود، کارهایی را که بایستی در طی روز انجام بدهید، گروهبندی کنید. به عنوان نمونه چنانچه امروز بایستی هم به فروشگاه موادغذایی بروید و هم به ماشینتان بنزین بزنید، بهتر است هردو کار را در یک وعده انجام بدهید، نه این که یک سری جهت خرید بیرون بروید و یک سری دیگر به بهانهی بنزین.
کارهایی که بایستی انجام دهید را در چهار گروه جای دهید:
– هم فوری و مهم است.
– فوری نیست اما مهم است.
– فوری است اما مهم نیست.
– نه فوری است و نه مهم است.
هدف این است که تا جایی که ممکن است چند مورد عنوان “ضروری و مهم” داشته باشیم. آنها زمانی که روی هم تلنبار میشوند، موجب استرس میشوند. درصورتی که زمان خود را خوب مدیریت کنید، احیانا اغلب تایم خود را صرف «نه فوری اما مهم» می گذرانید. این به این معنا است که شما میتوانید کارهای موثرتری انجام دهید و از احساس منکوب شدن در آینده پیشگیری کنید.
اما واپسین مورد چیزی نیست جز انجام دادن چند کار در یک زمان، ببینید فوکوس بایستی روی انجام و به اتمام رساندن یک کار باشد، وقتی که ما هم زمان چند کار را انجام میدهیم مدام داریم وقفهای در ذهن خود بهوجود میآوریم و میریم سراغ کار دیگری و مجددا برگشت، این وقفهها و تأخیرها عملکرد مغز را به شدت کاهش میدهد و به شدت انرژیتان را میگیرد.ب رای افزایش انرژی خود هنگام کار بهتر است همیشه در جیبتان آبنبات داشته باشید.
ارسال دیدگاه