ران مرغ و سبزیجات با سس چیلی داخل فر

این از سری رسپی هایی نیست که بخواین با آزمون و خطا غلط و درستشو پیدا کنین. این رسپی تست شده و کلی مشتری پر و پا قرص داره برای خودش

ران مرغ و سبزیجات با سس چیلی داخل فر

مواد لازم برای ۴ نفر

  • ۴ عدد ران مرغ کامل (با پوست باشه که چه بهتر)
  • ۱ بسته ساشه سس مرینیت چیلی گریلی
  • سبزیجاتی مثل هویج، فلفل دلمه ای، فلفل سبز، سیب زمینی، پیاز، کلم بروکلی، گل کلم و هر چیز دیگری که ممکنه توی یخچالتون داشته باشین

دستور پخت

مرغها باید کاملا یخ زدایی شده باشن و بعد با محتویات یک بسته ساشه از سس چیلی گریلی مرینیت بشن یعنی حسابی مرغ داخل مواد مخلوط بشه و همه قسمت های مرغ به مواد آغشته بشن. مرغ ها را بعد از مرینیت کردن داخل یخچال قرار بدین تا حدود نیم ساعت استراحت کنه و مواد مرینیت به خوردشون بره. این مرحله رو اگه خیلی عجله دارین می تونین کمی کوتاهتر کنین!

سبزیجاتتون رو خورد کنین و اگه حساس هستین که سیب زمینی ها و کلم و هویجها خیلی مغزپخت بشن، می تونین تا مرغتون توی یخچال داره استراحت می کنه و مزه بی نظیر مرینیت گریلی رو جذب می کنه، چند دقیقه ای توی آب جوش بپزین.

حالا سبزیجات رو هم به سس گریلی آغشته کنین و همه رو توی سینی فر بچینین. مرغ ها رو هم از توی یخچال در بیارین و بذارین توی سینی، بعد سینی رو توی فر بذارین و با دمای ۱۸۰ درجه، بین ۴۵ دقیقه تا یک ساعت بپزینش. می تونین بعد از نیم ساعت یک سری بهش بزنین تا اگر پخت سبزیجات به نظرتون کافیه، اونها رو از فر در بیارین که زیادی برشته نشن. در ضمن اگر حوصله کنین و روی مرغ ها رو با فرچه کمی روغن بمالین، روی مرغ ها بهتر سرخ می شه و خوشگل تر می شن. اما اگر کالری ها رو می شمارین و حواستون جمعه، نیازی نیست که این کارو بکنین. اگرم مرغ ها با پوست باشن خیلی خیلی باحال تر سرخ می شن. می تونین پوست رو توی مرحله پیش از خوردن از مرغ جدا کنین.


ساندویچ مرغ دودی

هر وقت که نمی‌دونین چه غذایی درست کنین، اول یه بسته سینه مرغ از فریزر بذارین بیرون، بعد فکراتونو بکنین و تصمیم بگیرین!

ساندویچ مرغ دودی

مواد لازم برای ۲ نفر

  • ۲ عدد سینه مرغ
  • ۱ ساشه سس مرینیت دودی گریلی
  • ۲ عدد نان مناسب رپ (نان پیتای عربی، نان ترتیلا، نان لواش یا تافتون)
  • پنیر صبحونه فتا، فلفل دلمه‌ای، پیاز، سس، خیارشور، سبزیجات و هر چیز دیگه‌ای که دوست دارین داخل ساندویچتون باشه

دستور پخت

اول سینه مرغ رو بعد از اینکه یخش آب شد، به قطعات کوچیک خرد کنید. من معمولاً سینه مرغ رو به شکل نواری می‌برم که مواد خوب به خوردش برن و مرغ حسابی مزه‌دار بشه، ولی شما می‌تونین هر مدلی که دوست دارین خرد کنین. حالا وقتشه که مرغ‌ها رو با محتویات ۱ ساشه گریلی دودی مخلوط کنین و حسابی همه سطح مرغ‌ها رو به گریلی آغشته کنین. مرغ‌های مرینیت شده رو نیم ساعت داخل یخچال بذارین تا حسابی بو و مزه دود بگیره.

حالا یه پیاز رو به شکل درشت خورد کنین و توی تابه با کمی روغن یا کره تفتش بدین تا کمی سبک بشه. بعد مرغ‌های طعم‌دار رو به پیاز اضافه کنین و با شعله زیاد گاز تفت بدین. وقتی که دیدن مرغ‌ها کم‌کم دارن آماده می‌شن، آخرای کار یه دونه فلفل دلمه‌ای نواری خرد‌شده رو هم بهشون اضافه کنین و چند دقیقه تفت بدین که فلفل‌ها هم نرم بشن.

مرحله آخر اینه که نون ساندویچو پهن کنین و مواد سرخ‌شده رو بریزین داخلش. علاوه بر این پیاز و مرغ و فلفل، بسته به ذائقه و محتویات یخچالتون می‌تونین از پنیر فتا، سس ساندویچ، سبزیجات و خیارشور هم به ساندویچتون اضافه کنین تا حسابی پر و پیمون و خوشمزه بشه. نوش جان J


فیله مرغ سوخاری با طعم سیر

وقت‌هایی که هوس آشپزی فست فودی ولی سالم و خونگی بهتون غلبه می‌کنه، هیچی بهتر از فیله مرغ نیست!

فیله مرغ سوخاری با طعم سیر

مواد لازم برای ۲ نفر

  • ۲ عدد سینه مرغ
  • ۱ ساشه سس مرینیت سیر و کره گریلی
  • ۱ عدد تخم مرغ بزرگ
  • مواد خشک سوخاری (۲ قاشق آرد، ۱ لیوان آرد سوخاری، ۳ قاشق اوتمیل و ۱ قاشق کنجد)

دستور پخت

اول کار، سینه یا فیله مرغ رو به برش‌های عرضی نسبتاً نازکی تقسیم کنین. بعد این تکه‌ها رو با محتویات ۱ ساشه مرینیت سیر و کره گریلی حسابی آغشته کنین و توی یخچال به مدت نیم ساعت استراحت بدین تا مرغ حسابی بو و طعم سیر و کره و زنجبیلو به خودش جذب کنه.

حالا تخم‌مرغ رو توی یه ظرف بشکونین و بزنین تا حالت لخته‌ش از بین بره. می‌تونین توی این مرحله کمی زعفران هم بهش اضافه کنین که رنگ و بوی بهتری بگیره. تیکه‌های مرغ مرینیت شده رو توی این تخم‌مرغ هم‌زده بغلتونین تا حسابی آغشته بشن. توی یه ظرف پهن، مواد خشک شامل آرد سفید، آرد سوخاری، اوتمیل و کنجد رو مخلوط کنیم. بعد تکه‌های مرغ رو توی این مخلوط آرد بریزین و همه قسمت‌هاشو حسابی آغشته کنین.

این تکه‌های مرغ رو توی روغن داغ سرخ کنین و بعد از سرخ‌شدن روغنشون رو با کاغذ جاذب روغن بگیرین. اگر هم اهل کالری‌شماری و تغذیه سالم‌تر هستین، توی سینی فر بچینین و روشون کمی روغن بمالین یا اسپری کنین و با دمای ۲۰۰ درجه حدود ۴۵ دقیقه بذارین توی فر تا حسابی پخته و کرانچی بشه.

برای سرو کردن این مرغ‌های سوخاری سالم و خوشمزه با عطر و بوی سیر و کره و زنجبیل، می‌تونین از سبزیجات بخارپز و پوره سیب‌زمینی استفاده کنین یا اینکه به شکل ساندویچ به همراه سس و مخلفات سرو کنین.

 


نودل با مرغ و سبزیجات

شرق دور زیبایی‌هایی زیادی داره، ولی برای من هیچ‌کدوم از زیبایی‌هاش نمی‌تونن جای سوشی یا نودل رو بگیرن

نودل با مرغ و سبزیجات

مواد لازم برای ۲ نفر

  • ۲ عدد سینه مرغ
  • ۱ ساشه سس مرینیت سبزیجات گریلی
  • ۲ بسته نودل با طعم سبزیجات
  • سویا‌سس
  • پیاز، سیر، هویج، جوانه ماش، فلفل دلمه‌ای، قارچ، کدو و سایر محتویات یخچال!

دستور پخت

مثل همیشه، اول سینه مرغ یخ‌زدایی شده رو به شکل مکعبی خرد کنین. بعد مرغ‌های خرد شده رو با محتویات ۱ ساشه گریلی سبزیجات حسابی مرینیت کنین و بعد از اینکه به سس آغشته شدن، مرغ مرینیت شده رو نیم ساعت داخل یخچال بذارین.

بعد از اینکه مرغ کاملاً عطر و طعم مورد نظر رو به خودش گرفت، وقتشه که یک ماهیتابه بزرگ و گود بذارین روی اجاق گاز و شروع به تفت دادن کنین. اول مرغ‌های مکعبی رو توی روغن یا کره تفت بدین بعد پیاز و سیر تازه خرد شده رو به مرغ‌ها اضافه کنین و تفت بدین تا عطر و طعمشون با هم حسابی ترکیب بشه.

هر نوعی از سبزیجات که توی یخچالتون هست و دوست دارین، خرد کنین و به ترتیب زمان پختی که لازم دارن به مخلوط مرغ و سیر و پیاز اضافه کنین و با حرارت بالا تفت بدین. برای طعم دادن به این مخلوط، علاوه بر گریلی سبزیجات که قاطی مرغ کردین، از ادویه داخل بسته نودل به همراه سویا‌سس استفاده کنین فقط حواستون باشه که شورنشه چون هم ادویه نودل و هم سویاسس حسابی شور هستن.

بهتره که جوانه ماش یا گندم رو اگر می‌خواین توی این غذا استفاده کنین، در آخرین مرحله پختن اضافه کنین که له نشه.

حالا در آخر کار، نودلی که پختین و آبکش کردین به ظرف اضافه کنین و همه رو با هم مخلوط کنین.

اگر دوست دارین، زمان سرو غذا کمی سویاسس روی ظرفتون بریزین و با کنجد و جعفری تازه تزئینش کنین این آسیایی خوشمزه رو!

 


بال تند چیلی با سیب‌زمینی توی فر

اسمش که خیلی سخت و عجیب شد، ولی خودش خیلی آشنا و خودمونیه! آسون‌ترین و خوشمزه‌ترین بال تنوری دنیاست.

بال تند چیلی با سیب‌زمینی توی فر

مواد لازم برای ۴ نفر

  • ۱ کیلو بال مرغ (می‌تونین بسته به سلیقه‌تون از بال یا مخلوط کتف و بال استفاده کنین)
  • ۱ بسته ۳ تایی ساشه سس مرینیت چیلی گریلی
  • ۱ کیلو سیب‌زمینی برای سیب‌زمینی تنوری (اختیاری!)

دستور پخت

از روز قبل از آشپزیتون، بال‌های مرغ رو که از چند جا چاک دادین، با محتویات ۲ عدد ساشه گریلی با طعم چیلی حسابی مخلوط کنین و مطمئن بشین که سس گریلی به همه قسمت‌های بال مرغ و اون جاهایی که چاک دادین، رسیده باشه. این‌طوری می‌تونین مطمئن باشین که وقتی فردا بال‌ها رو می‌پزین تا مغزشون قشنگ مزه‌دار شدن و بوی مرغ اصلاً اذیتتون نخواهد کرد. حالا اگر که حوصله دارین و دوست دارین، می‌تونن یکی دو تا قاشق ماست هم به مخلوط بال مرغ مرینیت شده اضافه کنین. مرغ‌ها رو توی یخچال توی یه ظرف دربسته بذارین تا فردا حسابی طعم‌دار و خوشبو بشن.

حالا مرغ‌هایی که از دیشب توی یخچال بودن، روی سینی فر بچینین که روی هم نباشن تا همه جاشون حسابی برشته بشه. بال‌ها رو توی طبقه وسط فر با دمای ۲۰۰ تا ۲۲۰ حدود ۱ ساعت بپزین. ممکنه با توجه به مدل فرتون لازم باشه که زمان کمی کمتر یا بیشتر بشه که با تست کردن بال‌ها خودتون متوجه می‌شین. البته حتماً وسط زمان پخت یعنی بعد از نیم ساعت، سینی رو از توی فر در بیارین و مرغ‌ها رو بچرخونین تا هر دو طرفشون برشته بشه.

برای تنوری کردن سیب‌زمینی‌ها، بدون کندن پوست، خوب تمیزشون کنین و بشورین. بعد با همون پوست به شکل خلال‌های درشت و تپل خوردشون کنین. حالا می‌تونین محتویات ۱ ساشه گریلی با طعم چیلی رو با کمی روغن زیتون مخلوط کنین و حسابی خلال‌های سیب‌زمینی رو توی این مخلوط هم بزنین تا آغشته بشن. سیب‌زمینی‌های آغشته به مواد رو، روی کاغذ روغنی یا کاغذ نسوز توی سینی فر بچینین تا روی هم نباشن و بعد با همون دمای ۲۰۰ تا ۲۲۰ درجه بین نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه بپزین.

می‌تونین در آخر زمان پخت یا قبل از سرو، ۵ تا ۱۰ دقیقه فرتون رو در حالت گریل روشن کنین و بال‌ها و سیب‌زمینی‌ها رو با هم بذارین که روشون برشته بشه و داغ داغ آماده خوردن بشن.