دسته بندی : عمومی

مدیر عامل شرکت مانی مان پارسDENEXIR  برندی ایرانی با دانشی جهانی در اروپا / آدامس دن‌کسیر بزودی کاملا ایرانی می شود

دن اکسیر آدامسی است که ۲ سال است وارد بازار مصرف کشور شده است، محصولی که با کیفیت بسیار عالی با برندهای موفق جهانی قابل مقایسه است، ولی باید با افتخار گفت، این برند ایرانی است و به همین دلیل گفتگویی را با محمدرضا رمضانی مدیر عامل مانی مان پارس مالک برند DENEXIR ترتیب دادیم که با هم می خوانیم:

شرکت مانی مان پارس از شهریور ۱۳۹۲ فعالیت خود را آغاز کرد، در همان سال محصول این شرکت از خانواده آدامس با نام Denexir رونمایی شد این محصول با نامی ایران و برندی داخلی با دانش اروپایی در ایتالیا تولید می شود اما مدیران و بنیانگذاران این شرکت بیش از ۲۰ سال تجربه موفق در عرصه‌ی تولید و عرضه‌ی محصولات برتر صنعت شیرینی و شکلات کشور را  نیز دارند و سابقه معرفی برندهای موفقی را در کارنامه کاری خود دارند. “شرکت مانی مان پارس” با هدف پوشش عرصه‌های تازه و متفاوت بازار کالاهای مصرفی ایران تأسیس شد و به همین سبب تصمیم گرفتیم پس از ۲ سال فعالیت با محمدرضا رمضانی مدیر عامل این شرکت گفتگویی داشته باشیم که در زیر با هم می خوانیم:

فودنا : بالاخره پس از ۲ سال از رونمایی نام تجاری Denexir فرصتی شد با شما گفتگویی داشته باشیم، لطفا پس از معرفی خودتان در رابطه مجموعه دن اکسیر و مانی مان توضیح مختصری بفرمائید.

مدیرعامل مانی مان پارس: بنده محمد رضا رمضانی مدیر عامل مجموعه مانی مان پارس هستم . حدود ۲ سالی هست که این مجموعه تولیدی را ایجاد کردیم. در طی این دو سال سئوالات بسیار متعددی مطرح شده که شما در چه زمینه ای فعالیت دارید و محصولات شما را در چه مکان‌هایی می توانیم تهیه نمائیم.

من تقریباً از آبان ماه سال ۱۳۷۵ رسماً بعنوان تولید کننده صنعت شیرینی و شکلات در ایران شروع به فعالیت کردم و تمام سعی من بر این بوده که همواره متفاوت قدم بردارم و نقاط کوری که از نظرها پنهان است را شناسایی و پس از تفکر نسبت به حل و فصل آن کوشا باشم.

در خصوص نام مانی مان باید اشاره کنم که این نام فارسی است. تفکر تشکیل شرکت مانی مان ابتدا، حمایت از تولید داخل بوده و با این تفکر و ذهنیت شروع به فعالیت نمود .

من در تجربه ۲۰ ساله گذشته ام در زمینه فروش و عرضه کالا سعی نمودم تا با تجربه جدیدتری وارد صنعت بشوم و این بار ۲ کالای اساسی را انتخاب کردم یکی آدامس و دیگری پاستیل .

این کالاها را در صنعت شیرینی و شکلات جزء سخت‌ترین کالاها بشمار می‌آیند و من علاقمند بودم تا با این دو کالای سخت دست و پنجه نرم کنم.

۸۵ درصد آدامس مصرف ایرانی ها خارجی و ۸۵% از این محصول هم قاچاق است

فودنا : چرا آدامس؟

مدیرعامل مانی مان پارس: همانطور که می دانیم ایران یکی از کشورهای پرمصرف آدامس است و مصرف این کالا در کشور ما از روی عادت است بعنوان مثال شاید ما این مطلب رو ندانیم که در خانواده چه رُبی استفاده می شود اما قطعاً می دانیم که هر یک از اعضای خانواده چه آدامسی را مصرف می‌کنند و مصرف بالای آدامس در کشور باعث یک سری سودجویی‌ها نیز در کل کشور شده است.

بازار آدامس در ایران ۸۵% در دست خارجی‌ها است و متاسفانه از این مقدار ۸۵% این کالا بطور غیر رسمی  وارد کشور ما می‌شود و بازار آدامس به بازاری نابسمان و بسیار بی‌نظم و قانون تبدیل شده است که هر که می خواهد بطور رسمی و غیر رسمی و با هر برندی چه اصل و چه قاچاق وارد آن می‌شود.

 و این موارد باعث شد تا من احساس کردم می‌توانم با تجربه‌ای که دارم سر و سامانی به وضعیت بازار آدامس در ایران بدهم.

فودنا: آیا واقعا معضل بازار و فرهنگ مصرف آدامس را می توان تغییر داد؟

مدیرعامل مانی مان پارس: بدیهی است ما در کوتاه مدت نمی‌توانیم نوع عادت مردم را تغییر دهیم و آدامس ایرانی را جایگزین آدامس خارجی کنیم و این مسئله نیاز به یک تحقیق کارشناسانه داشت تا مانند بسیاری از دوستان و همکاران که با سرمایه گذاری کلان مجبور به جمع کردن ماشین آلات و خط تولید شدند، نگردیم، لذا ما سعی کردیم با یک دانش فنی و نظریه کارشناسی شروع به کار کنیم.

ما با توجه به علاقه مردم به آدامس‌های خارجی تصمیم گرفتیم تا یک برند ایرانی را در خارج از کشور تولید نمائیم. البته این کار بسیار سخت‌تر از کار کردن روی یک برند مشهور خارجی بود اما ما می‌خواستیم تا پس از جا افتادن این برند سود و منافع آن به جیب خارجی‌ها نرود.

به همین دلیل ما یک برند ایرانی را انتخاب کردیم با نام دن اکسیر که به معنی خمره کیمیا است.

پس از مذاکره با متخصصین این صنعت در کشور ایتالیا، این برند در آن جا ثبت شد و این کالا با بارکد ایرانی تولید و وارد کشور شد.

فودنا: هدف تان از اینکه برندی ایرانی را در ایتالیا ثبت کردید، چه بود؟

هدف از این کار جلب رضایت مردم نسبت به عادت استفاده از آدامس خارجی بود. ما با این کار سعی کردیم تا حداقل با خرید این آدامس به سراغ کالای قاچاق نروند، همچنین کالای بسیار مرغوب و با کیفیت خارجی با برند ایرانی استفاده نمایند.

با این رویه کمی اوضاع را سر و سامان بخشیدیم و مردم متوجه شدند که حق استفاده از آدامس قانونی در کشور را دارند.

ما با استفاده از تکنولوژی و دانش موجود در کشور ایتالیا شروع کردیم و ذائقه ایرانی ها را در این مدت حدوداً ۲ تا ۳ سال بررسی کردیم که بیشتر به چه آدامس‌های خارجی موجود در بازار علاقمند هستند، از این رو سعی کردیم تا با استفاده از اسانس‌ها، نوع بسته‌بندی و شکل آدامس تولید شده را به ایده‌آل‌های مردم نزدیک‌تر کنیم و چون این تغییرات در ایران بسختی و با هزینه بالا میسر می‌شد با تحقیقی دقیق کشور ایتالیا را انتخاب کردیم چون در ایتالیا به آسانی این کارها انجام می گرفت.

و بعد از این که این برند کاملا ً با میل ایرانی ها مطابقت پیدا کرد این کالا را در ایران تولید می‌کنیم و آن روزی است که ما یک پله بزرگی را در تحقق اقتصاد مقاومتی را برداشتیم و دانش فنی و تخصص و حتی سرمایه‌ی آن را نیز به ایران آوردیم. یعنی ما علاوه بر تولید داخل، تخصص و تکنولوژی را نیز به ایران آوردیم.

 آدامس دن اکسیر یک برند ایرانی – به معنی خمره کیمیا- است که در ایتالیا تولید می شود

فودنا: برای تولید denexir در داخل کشور چه مقدماتی باید محیا شود؟

مدیرعامل مانی مان پارس:  ما برای این که در داخل کشور تولید داشته باشیم نیاز به دانش فنی، تکنولوژی و رفع اشکالات ارزان داریم ما می خواهیم یک کالای مرغوب و با کیفیت را با قیمت ارزان به بازار ارائه بدهیم.

پس دن اکسیر یک برند ایرانی است که در ایتالیا تولید می شود و تمامی تغییرات ظاهری و کیفی را با امکانات کشور ایتالیا انجام داده و پس از آن که به نتیجه مطلوب و دلخواه خود رسیدیم و کشور تولید کننده نیز به بازار ما نیازمند شدند از آنها می خواهیم تا در ایران سرمایه گذاری کنند و برای کارگر ایرانی کارآفرینی می نمائیم .

فودنا : آیا شما بعنوان یکی از اشخاصی که در صنعت غذایی هستید دغدغه های صنعت را احساس می‌کنید ؟

مدیرعامل مانی مان پارس:  بله من هم اکنون دارای دو کارخانه بزرگ و مشهور شیرینی و شکلات ایران هستم .  ولی در خصوص آدامس چون یک کالای استراتژیک است و در تمام کشورهای دنیا تولید آن بسیار سخت است، نتوانستم ابتدا به ساکن بصورت مستقل اقدام به تولید آن کنم .

من یک تولید کننده هستم و تولید، تمام زندگی من است و من به چیزی جز تولید نمی اندیشم و در تجارت هر چه قدر صعود کنم باز هم روح و جسم من با تولید آرام می شود .

فودنا : آقای رمضانی مهم ترین مشکل که شاید رفع آن بتواند به اقتصاد کشور در بخش خصوصی کمک کند را چه می دانید ؟

مدیرعامل مانی مان پارس:  جلوگیری از کالای تقلبی و قاچاق بزرگترین خدمتی است که دولت می تواند در حق واردکننده و تولید کننده انجام دهد .

بنظر من بسته شدن درب های واردات هیچ کمکی به تولید کننده نمی کند . واردات به شکل منطقی باید وجود داشته باشد تا امکان رقابت تولید کننده داخلی محیا شود و خود را ملزم به افزایش کیفیت و بهره بری بداند و به تولید محصولات مرغوب تری بپردازد  . در بازاری که هیچگونه رقابتی وجود ندارد کیفیت داخلی پایین می آید .

آن چیزی که به صنعت داخلی صدمه می زند کالای قاچاق است نه کالای وارداتی .

فودنا :آیا “دن‌اکسیر”  نمونه ی تقلبی و یا قاچاق دارد ؟

مدیرعامل مانی مان پارس:  به امید خدا و با مدیریت مجموعه تا کنون آدامس دن‌اکسیر تقلب و قاچاق نداشته و همواره سعی ما بر این است که بر این اصل باقی بماند .

فودنا : آیا دن اسکیر توانسته سهمی از برندهای خارجی را کاهش دهد ؟

مدیرعامل مانی مان پارس:  بله قطعاً، البته در کالایی مثل آدامس ۳ الی ۴ سال زمان می‌برد تا در ذهن مصرف کننده جای پیدا کند.

ما در حال حاضر یک تولید کننده آدامس در داخل ایران داریم که با کیفیت خوب هم به تولید می‌پردازد اما هنوز هم مردم به آدامس خارجی تمایل دارند و این تمایل یک شبه تغییر نمی کند و زمان می برد .

فودنا : چه زمانی را پیش‌بینی می‌کنید که دن‌اکسیر در داخل کاملا تولید شود؟ و آیا دانش و تکنولوژی تولید آن در ایران وجود دارد؟

مدیرعامل مانی مان پارس: پیش بینی بنده برای تولید صد در صد داخلی حدود ۲ سال دیگر است و در پاسخ سوال دیگرتان نیز باید بگویم دانش و تکنولوژی آن با این کیفیت در ایران وجود ندارد که اگر محیا بود قطعاٌ تولیدکنندگان داخلی هم شروع به تولید می‌کردند. هیچکدام از کارخانه‌های بزرگ تولیدکننده و کارخانه‌های خرده ریز توان رقابت با کیفیت و تکنولوژی خارج از کشور را ندارند. این مساله باید ذره ذره و با خرید دانش فنی و تکنولوژی خارجی‌ها اتفاق بیافتد و حداقل کاری کنیم که آنها در ایران سرمایه گذاری نمایند و بعد تمام اطلاعات و دانش فنی را از آنها بیاموزیم.

همانطور که می‌دانید برای تغییر در خط تولید هر محصول باید ماشین آلات متعددی خریداری شود. به همین دلیل ما نخست تحقیقات لازم را در ایتالیا انجام می‌دهیم و محصول را به کشور می‌آوریم تا مردم امتحان کنند و تمایل آنها را نسبت به طعم‌ها و سایر موارد بررسی می‌کنیم. سپس اقدام به تولید آن به کشور می‌کنیم.

فودنا : آدامس دن‌اکسیر چند طعم دارد؟

مدیرعامل مانی مان پارس:  دن‌اکسیر ابتدا در ۵ طعم تولید شد اما مصرف کنندگان از دو طعم آن استقبال نکردند و دو طعم میوه ای و انرژی آن حذف شد، ما با توجه به ذائقه مردم ایران تولید می‌کنیم و پس از مطالعه بازار به این نکته رسیدیم که مردم ایران تمایل بیشتری به طعم‌های هل و دارچین دارند برخلاف اروپایی‌ها که طعم‌های میوه ای مانند توت فرنگی، آلبالو و تمشک بسیار طرفدار دارد.

فودنا : به غیر دن‌اکسیر چه محصولات دیگری را تولید می کنید ؟

مدیرعامل مانی مان پارس:  ما در این صنعت سخت، دو محصول آدامس و  پاستیل را انتخاب کردیم.

پاستیل هم جزء کالاهایی است که تولید آن خیلی در ایران موفق نبوده و موضوعی که در خصوص پاستیل خیلی مطرح است حلال و حرام بودن آن است و معمولاً بیشتر خانوارهای ایرانی نسبت به این موضوع بسیار حساس هستند. ما به همین واسطه با بزرگترین کارخانه تولید جهان به نام “ترولی” قرارداد عقد کردیم. به این صورت که ما قسمت حلال این کارخانه را وارد کشور می‌کنیم. دقیقاً در تولید پاستیل هم با توجه به ذائقه ایرانی‌ها مثل طعم، سایز، رنگ، شکل و بسته بندی رفتار نمودیم. در این قرارداد منعکس شد تا در ۳ سال آینده محصولات ترولی در ایران تولید و عرضه شود.

همانطور که مطلع هستید آدامس و پاستیل جزء تنقلات‌های بسیار مهم در دنیا هست.  پاستیل بدلیل داشتن ژلاتین برای بدن بسیار مفید است.

ما با کارخانه “ترولی” مذاکره کردیم و تا حدودی آن را مجاب کردیم تا به ایران وارد شود و حدود ۳۵% ترولی و حدود ۶۵% ما سرمایه گذاری کنیم، نکته‌ی بسیار حائز اهمیت در مبحث عقد قرارداد با ترولی اخذ سایت حلال آن در ایران می‌باشد. یعنی این که نه تنها بازار ایران را پوشش می‌دهند بلکه تولید ما روی کلیه کشورهای مسلمان منطقه است و ایران بعنوان یک پایگاه مرکزی به تمام کشورهای مسلمان صادرات انجام می دهد.

ظرف مدت ۳ سال آینده ترولی با حجم بسیار بالا وارد کشور می‌شود و در این مدت ما وظیفه داریم تا این برند را به مردم معرفی کنیم و اعتماد آنها را به سوی این محصول جلب کنیم. نظرات مردم را روی طعم و سایر موارد بررسی کنیم تا زمانی که این محصول شروع به تولید در  کشور می‌شود هیچگونه سرمایه‌ای بابت تحقیقات و آزمون و خطا و سایر موارد هدر نرود و تمامی این موارد با حداقل هزینه در آلمان صورت پذیرد تا کالایی که در ایران تولید می شود ۱۰۰% کیفیت و رضایت را بدنبال داشته باشد.

فودنا : از لحاظ کیفی دن‌اکسیر چه ویژگی متمایزی نسبت به سایر برندها را داراست؟

مدیرعامل مانی مان پارس:  تحقیقات نشان داده که آمریکا و ایتالیا در تولید آدامس پیشگام هستند و تکنولوژی تولید آدامس و کیفیت طعم و ماندگاری آن در این دو کشور با سایر کشورها متفاوت است، به همین دلیل این مهمترین وجه تمایز آدامس دن‌اکسیر است که بادانش برتر دنیا تولید می شود.

فودنا : ساختار توزیع شما در تهران بسیار عالی است و در تمام نقاط تهران آدامس دن‌اکسیر را می شود دید.

مدیرعامل مانی مان پارس:  البته ما بسیار جای کار داریم و همواره تمام سعی این گروه بر این پایه برنامه ریزی شده که به تمامی مصرف کنندگان که تمایل به استفاده از آدامس های خارجی را دارند به تدریج این محصول را شناسایی نمائیم که دن‌اکسیر آدامسی است ایرانی با همان کیفیت .

من یک تولیدکننده هستم ولی حاضر به تولید کالایی که منجر به ضرر مملکت و مردم کشورم باشد نیستم

فودنا : تعبیر شما در حمایت از تولید بصورت تدریجی بود و ذکرکردید که باید آرام آرام این مسئله جا بیفتد و اشتباه دیگر دوستان تولید کننده تکرار نشود .

مدیرعامل مانی مان پارس:  بله باز هم در این خصوص تاکید دارم، ما یک شَبه نمی‌توانیم بعضی از عادت‌ها را عوض کنیم. ما در هر کالایی ابتدا باید آنرا به مردم شناسایی کنیم و آن کالا را به مردم معرفی کنیم تا زمانی که مردم به کیفیت آن کالا پی ببرند و از آن استفاده کنند.

فودنا : آیا تبلیغات شما متوقف شد؟

مدیرعامل مانی مان پارس:  در حال حاضر متاسفانه برای آدامس خارجی تبلیغات را ممنوع اعلام کردند و  دن‌اکسیر را یک محصول خارجی تعریف می کنند. در صورتی که اگر می‌خواستیم یک محصول خارجی را وارد ایران کنیم چرا از بارکد ایرانی استفاده کردیم و اینقدر خود را درگیر مسائل و مشکلات آن کردیم تا این کالا با نام ایرانی وارد مملکت شود‌. با تمامی این مشکلات قطعاً روزی فرا خواهد رسید که نام دن‌اکسیر در ایران عزیز به رسمیت شناخته خواهد شد‌.

فودنا : بسیار سپاسگزارم از توضیحات جامع و کامل جنابعالی، از فرصتی که در اختیار اینجانب قرار دادید ممنون و اگر صحبتی دیگری دارید، بفرمائید؟

مدیرعامل مانی مان پارس:  در مجموع من یک تولیدکننده هستم ولی حاضر به تولید کالایی که منجر به ضرر مملکت و مردم کشورم باشد نیستم. پس از ۲۰ سال این تجربه را کسب کردم که علم و دانش فنی و برند را به کشورم بیاورم تا مردم ایران از آن استفاده کنند .

فودنا – پایگاه خبری صنایع غذایی ایران

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.